Sunday 9 January 2011

Sebab tidak digalakkan membeli kenderaan terpakai.

Kenderaan terpakai sememangnya boleh didapati dengan harga yang murah hinggakan boleh mencecah serendah RM3000. Memang tak dapat disangkal lagi bahawa kos membeli kenderaan baru adalah sangat tinggi. Namun, adakah anda pasti dengan belian kenderaan terpakai ini boleh membantu hidup anda? Dibawah adalah antara sebab anda perlu mengelakkan dari membeli kenderaan terpakai.

  • Kenderaan terpakai memerlukan penjagaan lebih dari kenderaan baru. Engin sudah mula semput, bumbung ada yang berlubang, pabila hujan akan bocor, dan banyak pembaikan yang perlu dilaksanakan.
Antara yang terjadi pada bumbung kenderaan terpakai

  • Memandu kenderaan terpakai seperti memandu bom jangka. Kenderaan anda boleh rosak tiba-tiba. Ini kerana setiap alat ganti mempunyai jangka hayat yang pendek (5 tahun) sebelum ianya mula rosak. Dalam kenderaan selalunya ada lebih dari 50,000 alat ganti. Bayangkan jika ianya mula rosak satu persatu selepas penggunaan anda.
  • Kenderaan terpakai kurang menarik berbanding kenderaan baru. Cat sudah pudar, malah ada yang berlubang.
Sumber

  • Kos membaiki kenderaan terpakai selalunya melebihi bayaran bulanan kenderaan baru. Selalunya bahagian mekanikal kenderaan terpakai mudah rosak. Driveshaft, suspension, kotak transmisi, malah enjin kenderaan turut menjadi punca poket pokai pada setiap bulan.
 
  • Alat ganti kenderaan terpakai kadang-kala sukar dicari kerana sudah tidak dikeluarkan pengeluar. Anda sendiri sudah tahu mengapa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...