Saturday 27 October 2012

Antara yang perlu dipertimbangkan jika mahu membeli kenderaan.

Selalunya kita selalu terlepas pandang dalam pemilihan kenderaan tak kisahlah motosikal ataupun kereta. Dan akhirnya mengundang kepada pembayaran hutang yang tak berbaloi.

1. Kegunaan.
- membeli untuk balik kampung atau sekadar untuk ke pejabat? 

- Antara yang perlu dipertimbangkan adalah bilangan isi rumah. Jika belum berkahwin, tiada masalah jika membeli kenderaan yang tidak mempunyai ruang isi barang (bonet) yang kecil. Contoh, perodua myvi. Namun jika bekeluarga, anda dinasihatkan agar membeli kenderaan yang mempunyai ruangan isi barang (bonet) yang luas. Bayangkan ketika ingin berkelah, setiap penumpang bawa satu beg galas. Di mana mahu diletakkan beg tersebut?

- jika perlu melalui bandar setiap hari, dinasihatkan agar beli kenderaan kompak yang mempunyai enjin bersaiz kecil. Kenderaan ini terbukti lebih menjimatkan minyak dan mudah/ murah diselenggara kerana tidak mempunyai aksesori elektronik yang terlalu komplikated.

2. Jarak perjalanan 
- jika tempat dituju terlalu dekat (kurang dari 5 kilometer), adakah perlu untuk membeli Mercedes C-Class?

3. Kemampuan
- ada sesetengah pendapat mengatakan, biar papa asal bergaya. Tapi jangan risau, bila papa memang tak bergaya. Jadi belilah kenderaan mengikut kemampuan sendiri. Walaupun hanya sekadar motosikal. Ini adalah lebih baik dari membeli kenderaan mewah, namun tuannya tidak mampu untuk membeli makanan.

4. Kebolehharapan
- Sebelum membeli, pastikan kenderaan yang dimahukan tahan lasak dan bukan jenama yang di khuatiri kualitinya. Ada sesetengah jenama memang mahal, tetapi berbaloi berbanding jenama yang murah, tetapi perlu dibaiki saban hari. 

Tapi akhirnya semua berbalik pada tuan badan. Tepuk dada, tanya selera. Yang ditulis di atas hanya sekadar pendapat dan nasihat yang datang dari pengalaman.



1 comment:

Anonymous said...

UniteAR

Augmented Reality at your finger tips!!!

Have you tried your AR, If not create your AR for free
Login and create your AR https://www.unitear.com/

https://www.unitear.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...