Monday 28 February 2011

Apa perlu dilakukan pabila suhu enjin terlalu panas (overheat).

Ketika memandu, adalah amat penting untuk sentiasa melihat papan meter kenderaan anda setiap beberapa ketika. Ini kerana meter kenderaan memberi informasi seperti suhu enjin, kelajuan kenderaan, isipadu minyak dan kelajuan kitaran enjin.



Jadi, apa yang perlu dilakukan bila 


meter anda menunjukkan ini? Baiklah, selalunya, diulangi selalunya (bukan setiap masa). Keadaan ini disebabkan oleh faktor kenderaan anda tidak mempunyai cecair atau air yang mencukupi untuk menyejukkan enjin kenderaan anda. Ini mungkin akibat daripada sistem penyejukan anda mengalami kebocoran atau faktor manusia (lupa isi air)

  • Jangan panik walaupun asap putih sudah kelihatan dari hadapan kenderaan anda.
  • Cari lokasi berhenti sehampir mungkin.
  • Berhenti dengan selamat.
  • Matikan kenderaan anda dan biarkan selama 15 minit.
  • Cari sumber air terdekat. Sediakan juga tuala. (pastikan anda tidak kisah jika tuala ini kotor)
  • Basahkan tuala kotor tersebut dan pegang tutup sistem penyejukan/ penutup radiator anda menggunakan tuala tersebut


  • Putarkan penutup radiator.

PERHATIAN
Air panas mungkin keluar dari tutup radiator, jadi pastikan tuala di tangan anda sudah sedia basah.

  • Jika tiada apa-apa berlaku, isi air dari ke dalam lubang radiator.
  • Lihat di bawah kenderaan anda. Jika tiada air yang mencurah-curah, maka, kenderaan anda cuma kekurangan air.
  • Namun jika berlaku tumpahan cecair di bawah kenderaan, sediakan sumber air sebanyak mungkin dan terus menuju ke bengkel berhampiran.
  • Jika enjin panas semula, lakukan perkara di atas dan sila sabar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...